Erhverv

Hvad er Google AdWords?

Internettets udbredelse har revolutioneret hele verden, og dermed også virksomhedernes måde at drive forretning på.

I dag SKAL alle virksomheder på den vestlige halvkugle have en hjemmeside for at drive en succesfuld forretning, som de kan tjene penge på mange år ud i fremtiden. Hvis man ikke har en tilstedeværelse på internettet vil mange mennesker tro, at ens forretning var fup og fidus, eller ikke var særlig god.

Det er heldigvis utroligt nemt og billigt at lave en hjemmeside i dag, hvilket også er årsagen til at de fleste virksomheder har det. At være succesfuld på internettet er dog en anden snak, som kræver at man ved noget om hvor ens internettrafik kommer fra.

Langt den største del af internettrafikken bliver dirigeret fra søgemaskiner som Google og ind på din hjemmeside, og det er de færreste der indtaster din adresse direkte i bjælken i browseren. Det er derfor vigtigt at forstå Google, og den rolle som søgemaskinen spiller på nettet, og det er her at AdWords kommer ind i billedet. Så læs videre hvor vi prøver at besvare hvad er Adwords?

Google er det mest magtfulde selskab på nettet

Da størstedelen af internettrafikken går gennem Google, gør det dem til det (måske) mest magtfulde selskab på hele det store internet.

Det er helt essentielt at ligge på forsiden af Google resultatlisten, når man søger på det som din virksomhed gør, da det tiltrækker nye kunder, som vil få din omsætning til at stige.

Det er dog nemmere sagt end gjort, og mange gange viser det sig stort set helt umuligt, hvis det er en meget basal ydelse man tilbyder som en klipning hos en frisør. Det som virksomhederne kan gøre for at gøre opmærksom på sig selv på forsiden af resultatlisten er derfor at benytte AdWords.

Google Adwords er Googles reklamesystem. Et reklamesystem som ved hjælp af en lang række indviklede algoritmer kan placere dig på første paket på Googles resultatliste, hvis du er villig til at betale mere end din konkurrent for selv samme reklameplads.

Det funger som et slags auktionshus på nettet, hvor det højeste bud løber med reklamepladsen. Hvis man har et søgeord der typisk er hård konkurrence om, kan det hurtigt vise sig at være en dyr affære.

Hvad koster Google AdWords?

Prisfastsætningen af den enkelte reklame bliver gjort hos Google. Man skal oprette en Google AdWords bruger hos dem, hvor man bliver sat ind i de mest basale former for reklamering og dermed starte med at inddrive trafik.

Auktionen drives fra din konto, som du skal have fyldt penge på før du kan tage del i den. Når man har angivet sine præferencer og hvordan reklamen skal se ud, så bliver der udregnet en gennemsnitlig klik-pris, som man betaler.

Man betaler altså kun for reklamen, når der har været aktivitet på den, hvilket er en af de klare fordele (eller ulemper) ved at bruge Google som reklamefirma.

Man kan slippe rigtigt billigt, hvis man sælger specialiserede produkter, som få personer er interesserede i, og som man har et højt dækningsbidrag på. Men omvendt kan det også blive en dyr fornøjelse, hvis det er et produkt som mange mennesker har en interesse i, og derfor klikker på annoncen, men som få personer vælger at købe.

Virker Google AdWords?

Det er nemt at se om Google AdWords virker for DIG, hvilket kan læses ud fra de statistikker som din konto tilbyder dig.

Det er dog langt fra alle der oplever lige store dele succes, da Adblockers er blevet mere og mere populære med tiden, og andre marketing tiltag hele tiden presser Google AdWords position. Det er f.eks. Facebook annonceringer og influencer annoncer på sociale medier.